Webshop – mange produkter eller eksklusivt udvalg?

Jeg møder igen og igen webshop-ejere, der (uanset om de har succes eller ej) snakker om at lægge flere produkter på deres shop. Jo mere jo bedre, synes devisen at være…

Og jeg er ikke nødvendigvis enig. Faktisk kan det være den visse død, hvis man ikke overholder nogle klare retningslinier.

I dette indlæg vil jeg forsøge at give svar på, hvornår det ene er bedre end det andet.

En stor og en “lille”

En webshop der bugner med varenumre findes der mange eksempler på. Fx. har billigvvs.dk ca. 40.000 varenumre – mens Woot.com kun har ét. Begge er meget succesfulde.

Woot.com er et glimrende eksempel på, at mere ikke nødvendigvis er bedre – så længe det passer ind i konceptet.

Woot’s slogan er “One Day, One Deal”.

Generelt tilbyder Woot kun ét produkt per dag, indtil der er udsolgt. Opnås dette ikke, erstattes produktet ved midnat (Central Time) med det næste udsalg. Hvis et produkt bliver udsolgt inden dagen er omme, vises næste dags produkt ikke. Produkter annonceres aldrig på forhånd.

Denne salgsmodel betyder, at Woot ikke er i stand til at udskifte defekte produkter, og opfordrer kunderne til at ringe til producenten, hvis varen er defekt. Dette går naturligvis ikke under den danske købelov, hvor kunden har reklamationsret.

Forretningsmodellen er blevet kopieret af hundredvis af web-baserede butikker siden Woot’s lancering i 2004 – nå sidespring… back to reality…

Hvornår er det godt at have mange varenumre?

Faktisk handler det ikke om, hvornår det er godt og skidt. Det handler i al sin enkelthed om, ikke at miste kunden – det handler om god markedsføring!

I de næste par afsnit gennemgår jeg dette.

Få produkter pr. kategori

Mange e-købmænd vil påstå, jo bredere udvalg de har, jo større er chancen for salg. Det er ikke nødvendigvis korrekt og afhænger meget af branche. Man taber sine besøgende på jorden med et stort og forvirrende site, med masser af dårligt kategoriserede varer – eller varer der ikke har nogen relation til hinanden.

Det skal være nemt at handle – ikke en forvirrende oplevelse, med tonsvis af muligheder, man alligevel ikke kan vælge imellem. Det handler i allerhøjeste grad om overblik.

Seneste eksempel fra mit eget liv var, da jeg ville finde et etui til min iPhone. Jeg endte på en kendt dansk hjemmeside, med 55 sider af hver 18 produkter (990 varenumre!!!) i kategorien “Apple iPhone tasker og etuier”. Hold da op….!

Det er direkte selvmord at have så mange produkter i én kategori. Ingen potentielle kunder kan overskue at gennemse alle produkter, og forlader shoppen inden de første 2 sider er tjekket igennem. Jeg selv gjorde det samme, og købte et etui i en butik, der tilbød ca. 10 varianter.

På en af mine egne webshops lagde jeg også engang et utal af produkter ud i en bestemt kategori – for blot at konstatere, at 2-3 produkter altid var dem, kunderne købte. De “overflødige” produkter blev hurtigt fjernet igen.

Tvunget til mange produkter: hjælp kunden

Er man tvunget til at have mange varenumre på sin webshop, som fx. webshops, der sælger printerpatroner, så er det endnu mere vigtigt, at man formår at bibeholde kundens overblik.

Et godt eksempel på en webshop, der ikke hjælper kunden, er en dansk leverandør af netop blækpatroner. Shoppen har op til 100 produkter i samme kategori – hvilket gør det umuligt for kunden, at finde den rigtige patron.

En anden dansk webshop, som også sælger blækpatroner, har til gengæld gjort lige efter bogen.
Butikken er bygget op over et intuitivt flash-site, hvor kunden nærmest guides nemt og bekvemt igennem junglen af valgmuligheder – og desuden er antallet af ens produkter holdt på et minimum. Dvs. man tilbyder ikke den samme patron fra flere forskellige producenter på en gang – det ville forvirre kunden.

Bemærk dog, at hvis produktets brand har en værdi, kan det være fordelagtigt med flere produkter af samme type.

Brug produktvariationer

Jeg vil gerne slå et slag for en god metode til at holde antal produkter pr. kategori nede.

I mange moderne webshopsystemer er det muligt at lave produktvariationer – således kan, hvad der ligner ét produkt produktmenuen, i virkeligheden være flere forskellige varenumre.

Selve varianten vælges blot på selve produktsiden, umiddelbart inden det lægges i indkøbskurven – og produktmenuen spares for rigtig mange ens produkter.

Et eksempel er en dansk webbutik, der sælger hatte. Selvom produktmenuen er relativt lille, har butikken mange varenumre. Dette klares ved, at man vælger farve og størrelse lige inden, man køber hatten.

Brug filtreret søgning

Jeg vil ligeledes gerne slå et lille, omend fast, slag for endnu en god metode: filtreret søgning/navigering.

Har man pga. sin branche (som billigvvs.dk eller fx tøjbutikken Byflou.com) rigtig mange produkter pr. kategori, så er det endnu mere vigtigt, at man giver brugeren mulighed for nemt at finde de rigtige produkter.

Byflou.com løser dette med filtreret søgning – som bl.a. open source webshopsystemet Magento understøtter. Det kan du læse mere om her.

Fokuser på din kernekompetance

Det er vigtigt at en webshop beholder fokus. Med fokus mener jeg, at have produkter, der relaterer sig til butikkens detailområde og dermed til hinanden. En webshop der sælger byggematerialer kan sagtens sælge spraymaling også – men begynder man at lave en produktkategori med “Søde sager”, så ryger troværdigheden sig en tur – og kunden forsvinder.

Et godt eksempel er førnævnte billigvvs.dk. De har 40.000 varenumre, men opdelt logisk i produktmenuen, og alle med stor relevans til konceptet: at sælge vvs-artikler.

Målgruppen ser det som en service, at der er et stort og relevant udvalg med komplementære produkter. Det er man vant til fra de fysiske butikker.

Et dårligt eksempel er webshoppen fra før, der sælger blækpatroner . Shoppen er forvirrende, og der er mange ikke-relaterede produkter i menuen (e-cigeratter, MP4-afspillere, sokker mm.). Dette forvirrer kunden og slører troværdigheden overfor shoppen. Kender denne forhandler overhovedet sin kernekompetencer?

Småt, men godt

Slutteligt vil jeg nævne, at for rigtig mange webshop-ejere kan det være en ide at løbe produktmenuen igennem – med henblik på at skære antallet af varenumre ned eller opdele dem i mindre kategorier.

Det at have få men relevante produkter, giver den potentielle kunde en følelse af tryghed. Her har vi at gøre med en butik, der virkelig ved noget, om det den sælger – for den sælger ikke andet.

Et godt eksempel er en dansk webshop, der sælger sjove køretøjer. Produktkategorien indeholder 3 produkter: et eldreven løbehjul, et benzindrevent løbehjul og et elektrisk skateboard. Det er småt, men godt!

Opsummering

Kort fortalt handler det om ikke at miste kunden, og gør købet så nemt som muligt. Dette gøres ved at virke troværdig, fokuseret og have en overskuelig webshop:

  • Så få produkter pr. kategori som muligt og/eller meget overskuelig webshop.
  • Hjælp kunden så meget som muligt med at finde det rigtige produkt.
  • Brug produktvariationer og/eller filtreret søgning i dit shopsystem.
  • Bevar fokus: kun relevante og komplementære produkter.

Jeg håber dette inspirerer de danske shop-ejere til at gå i krig med noget seriøs markedsføring 🙂

3 replies
  1. Falentin
    Falentin says:

    Super indlæg. Det giver en noget at tænke over. Ummodelbart er jeg dog ikke helt enig. Jeg tror det er meget branche bestemt om det er en fordel med få varer i hver varekatagori. Selvfølgelig har du ret i at der ikke er mange der kommer helt over på side 4. Men jeg mener alligevel det er en anden snak.

    I modetøjs branchen, inden for multibrand online shops sælger det bare jo flere produkter man har. Produkter sælger produkter. Det er i hvert fLdvvad vi har oplevet. Istedet for at have få varer mener jeg det er bedre at have skarpe søgefiltre der gør det nemt for kunden lige at finde den varer de leder efter

    venligst
    Falentin

  2. Martin Tychsen
    Martin Tychsen says:

    Hej Falentin,

    Jeg synes du har ret – det er meget brancheafhængigt. Jeg har nu rettet artikel lidt til, så den rigtige mening skinner mere igennem…

    Desuden, når vi taler mange varer pr. kategori, så giver jeg eksempler på noget nær 1000 stk. i én kategori. Det kan kun skræmme kunderne væk…

    Men er der 17 eller 25 par forskellige cowboy-bukser i kategorien for bukser, så er det ikke at betragte som voldsomt – dog ville jeg personligt ikke have meget mere i én kategori.

    Så skal man derimod tænke på at opdele sin produktmenu i flere kategorier – det handler om overblik.

    Desuden så overholder din shop jo næsten alt, hvad jeg prædiker om 🙂 Selvom du har 44 par bukser i én kategori, så præsenterer du dem overskueligt…Rigtig flot shop!!! Men din kategori med kjoler synes jeg personligt er alt for stor…

    Men du løser vel problematikken med filtreret søgning – finder man ikke den kjole man vil, så kan man jo sortere på mærke i stedet osv…

Kommentarer er lukkede.