Genvej til succes: giv din viden væk gratis!

Alt imens folk kæmper og kæmper for at få succes, kan du overhale dem indenom ved at flytte dit fokus fra at skulle have til at ville give. Det kaldes at være en “Go-Giver”.

Læs i dette indlæg om, hvorfor og hvordan du kan skabe din egen succes.

Inkl. interview med “Go-Giverne” søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen, serie-iværksætteren Martin Thorborg og ildsjælen Tommy Krabbe.

UpCast

Dette er et UpCast – en blanding mellem blogindlæg og podcasts. Alle podcasts i dette indlæg kan høres i én samlet fil i bunden af indlægget.

Sådan skaber du en succesfuld forretning ved at fokusere på at give, frem for at tage

I de seneste åringer har der været en stigende trend i erhvervslivet – især blandt nye iværksættere – som bygger på, at:

hvis menneskelig godhed er kerneværdien i din forretning, så skal succes og rigdom nok følge.

Dette beskrives i Bob Burg og John David Manns bøger “The Go Giver” og “Go Givers Sell More” fra henholdsvis 2008 og 2009.

I dette indlæg vil jeg beskrive hvorfor og hvordan du kan skabe din egen succes, ved at følge nogle simple regler.

Hvorfor det betaler sig at forære sit arbejde væk: god karma!

Umiddelbart lyder det som undergravende virksomhed, at forære sit arbejde væk. Hvordan kan man på nogen måde tjene penge på dette? Ja, måske ligefrem få det bedre med sig selv…?

Når du gør noget godt for andre, skaber du en følelse i dem (som du sikkert selv kender) af taknemmelighed og glæde. Du bliver med det samme forbundet med noget godt, rart og dejligt. Du modtager automatisk en masse point på den virtuelle “dig-kan-jeg-godt-lide”-skala. Virker sympatisk og oprigtig god.

Uden at jeg vil lyde for alternativ, så kan man godt kalde dette for god karma – og det er det, en “Go-Giver” udsender.

Alt andet lige, så vil mennesker gøre forretning med dem, som de kender, kan lide og stoler på.

– Bob Burg

Ved at give opnår du helt konkret at:

  • opnå respekt.
  • vise, hvem du er.
  • vise, hvad du kan.
  • vide, hvor god du er, til det du laver.
  • bliver bedre til det, du laver.
  • et andet menneske står i gæld til dig.

Verdens bedste markedsføring: folk snakker om dig!

Den bedste markedsføring der findes er også den ældste – og den mest langsommelige: mund-til-mund-metoden.

Inden internettet var det meget svært at bygge sin forretning på denne markedsføringsmetode. Det kan stadig være svært i dag, men alligevel har det vist sig, at som “Go-Giver” lever du faktisk af, at andre anerkender dig og det du er god til. Gennem dine mange referencer sælger dit netværk dig – automatisk!

Forstå værdien af uendelige referencer, og du vil praktisk talt garantere din fremtidige succes.

– Tom Hopkins, Forfatter, Master the Art of Selling

De mange og gode referencer du opnår som “Go-Giver” er ekstremt værdifulde. Du opnår bl.a. at blive:

  • synlig overalt, hvor folk omtaler dig.
  • synlig de steder, og i det netværk, din målgruppe bruger.
  • kendt som en ekspert og ildsjæl på dit område.
  • anbefalet til andre – af dine tidligere og nuværende kunder.

Én ting er, at blive anbefalet. Men at blive anbefalet fra en ven til en anden, hvor den personlige relation og tillid allerede er tilstede, er endnu bedre.

Hvis den person der anbefaler dig, selv har opbygget tillid og respekt hos modtageren, så overføres denne fordel automatisk til dig. Sådan fungerer mennesker.

Alene værdien af dine referencer, et netværk der snakker om dig og et utal af små “soldater”, der går og sælger dig og din person hver dag overgår, hvad mange markedsføringskampagner kan indbringe.

Hør forfatter og foredragsholder Tommy Krabbe fortælle om, hvad en ildsjæl er:

[audio:http://overt.dk/upcasts/Interview_Tommy_Krabbe_om_at_give.mp3]

Hent interview med Tommy Krabbe (10:38) som MP3 her.

Med succes kommer penge

Nu tænker du nok, at ovenstående er meget fint. Men hvis du ikke må fakturere nogen, så kan du jo ikke overleve.

Bare rolig – det ved dit netværk godt! Derfor vil de også gerne betale (på den ene eller anden måde) for den værdi, du tilfører dem – ellers eksisterer du jo ikke i morgen, når de står og har allermest brug for dig.

  • De fleste mennesker finder selv grænsen for, hvad de kan tillade sig at få gratis. Derefter tilbyder de at betale eller udføre modydelser.
  • Når et menneske føler, at det står i gæld til dig, vil det gøre mange ting for dig, der er langt mere værd, end din timeløn i sig selv (fx. skaffe dig flere kunder).

Er du god til det du laver, har du skaffet mange referencer – og elsker du at hjælpe endnu flere hver dag?

Når du møder en ny potentiel kunde, tænker du så: “Hvad kan jeg mon hjælpe vedkommende med” – eller tænker du som de fleste: “Hvad kan jeg få ud af det her”?

Det tager naturligvis lidt tid, at markedsføre sig via “Go-Giver”-princippet. Der skal skabes netværk og referencer. Men husk: du får samtidig muligheden for at “øve” dig på en masse kunder, og du bliver kun bedre til det, du laver.

Se det som en investering – så synes det pludselig ikke så forkert.

På et tidspunkt vil du opleve så megen succes, at du simpelthen er nødt til at tage betaling for dit arbejde. Se din timepris (eller pris pr. ydelse) som en knap, hvorpå du kan skrue op og ned – alt efter, hvor meget succes du har.

Din markedsværdi er røget i vejret – alle ved nu, at du er eksperten!

Hør manden bag succeser som Jubii, SPAM Fighter og Amino, Martin Thorborg, fortælle om “Go-Giving” – og hvordan han er gået fra at få 3 flasker dårlig rødvin til i dag at kunne tage 35.000 kr. + moms for et foredrag:

[audio:http://overt.dk/upcasts/Interview_Martin_Thorborg_om_at_give.mp3]

Hent interview med Martin Thorborg (18:58) som MP3 her.

Bliv ved med at give, selvom du har succes

Selvom du nu har succes, har skruet din værdi op til et niveau, du aldrig havde drømt om – samt arbejder hårdt med spændende projekter for dine mange kunder – så skal du huske det vigtigste: bliv ved med at give!

Hør den verdenskendte søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen fortælle om, hvorfor han gratis laver op til 40 timers radio om året, skriver 2.000 indlæg, 50 kronikker, 30 konferencer – og derudover giver en del af sine bøger væk (freemium).

[audio:http://overt.dk/upcasts/Interview_Mikkel_deMib_om_at_give.mp3]

Hent interview med Mikkel deMib Svendsen (12:19) som MP3 her.

Dine nye leveregler

Lad os summere det hele op til nogle helt enkle “leveregler”, du kan indføre i dit daglige arbejde:

  • Du skal dyrke glædesfølelsen ved at hjælpe andre.
  • Vær en ildsjæl omkring det du laver.
  • Tænk: “hvad kan jeg gøre for vedkommende?” – i stedet for “hvad kan vedkommende gøre for mig?”.
  • Forstå og accepter, at belønning, betaling og succes kommer af sig selv.

Det var alt for denne gang – jeg håber du fik noget ud af det!

Husk at tilmeld dig min blog pr. mail herunder eller via RSS – og for følg mig på twitter 🙂

/Tychsen

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen. Skriv din e-mail:





Hør alle interviews i ét stort podcast her:

[audio:http://overt.dk/upcasts/Interview_om_at_give_samlet.mp3]

Hent interview med Mikkel deMib Svendsen, Martin Thorbog og Tommy Krabbe i én samlet MP3-fil her.

6 replies
  1. Potter
    Potter says:

    Spændende koncept, som jeg glæder mig til at følge.

    Og en fantastisk start, med tre rigtige dygtige spændende “talere”.

    Venligst
    Potter

  2. Christian Jessen
    Christian Jessen says:

    Super fedt “UpCast” du har fået lavet der, det var rigtig interessant at høre de tre forskellige personer, og er fuldstændig enig i mange af tingene. Freemium modellen er også super interessant, og er selv involveret i et Startup pt. her i Peru, hvor vi er ved at bygge et par koncepter op bl.a. med Freemium modellen.

    Jeg ser frem til at følge din blog her, specielt hvis der kommer mere i denne kvalitet! Thumbs up for det gode arbejde.

    Varme hilsner fra Peru
    Christian Jessen

  3. Frank Hellerup Madsen
    Frank Hellerup Madsen says:

    Hej Martin,
    Tak for artiklen og podcasts. Et sjovt koncept og en rigtig fed kickstart til den nye version af din blog.
    Nu ryger du i readeren, og så har du bare at leve op til det og holde niveauet 😉

  4. Peter Malling
    Peter Malling says:

    Genial ide med sådan et upcast. Det giver virkelig liv og dynamik til det skrevne sprog, samtidig med at man ligesom udnytter både éns synssans og høresansen.
    Og emnet er jo også drønspændende og inspirerende at læse/høre om.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] en sammenhængende fortælling. Martin Tychsen viser i såkaldte “upcasts” (f.eks. i dette indlæg om at give viden gratis væk), hvorledes skreven tekst og optaget interview kan blandes og supplere hinanden, hvilket i sidste […]

Kommentarer er lukkede.