10 konkrete tips til en succesfuld webshop – del 1: markedsundersøgelse

I dette indlæg giver jeg det første ud af 10 konkrete tips til en øget konverteringsrate.

Der er masser af guides, tips og tricks derude på nettet – som alle lover at give dig de vises sten til en succesfuld webshop. Jeg lover dig, at jeg ikke giver dig de vises sten – for de findes ikke.

Til gengæld vil jeg love dig, at du i denne serie af indlæg får 10 konkrete tips til, hvordan du går fra at have ingenting til at have en online butik, der kunne blive succesfuld og med høj konverteringsrate.

Inden du får første tip, kommer her lige lidt indledende…

Ingen smutveje

At opbygge og drive en webshop med succes kræver hårdt arbejde. Der er ingen smarte smutveje – og hvis der engang var, så er de for længst lukket.

Det vrimler med webshops på nettet, og der kommer flere dag for dag – bl.a. fordi det er blevet ufatteligt nemt at oprette en webshop – ligesom det også er relativt billigt.

Kan man selv programmere, kan det faktisk lade sig gøre at lave en webshop gratis – og ellers koster en god solid webshop et sted mellem 10.000 og 30.000 kr. – alt efter, hvor meget specialtilpasning der skal til. Vogt dig dog for dyre og dårlige løsninger, baseret på stive systemer og abonnementsaftaler!

Koster ikke noget

Det er ikke længere forbundet med store faste omkostninger, at drive en online e-handelsbutik.

En af mine webshops har faste månedlige udgifter på i alt 187 kroner… ja, du læste rigtigt. De 187 kroner dækker alt: domæne-udgifter, webhotel, betalingsløsninger, PBS, markedsføring mm.

Butikken har over de seneste 7 år omsat for mellem 500.000 og 1,2 millioner kroner årligt. Det kan altså lade sig gøre….

Kløgtighed, tålmodighed og hårdt arbejde!

Det jeg egentlig vil sige med alt dette er, at indgangsbarrieren på webshopmarkedet er så ufatteligt lav, at det ikke længere er svært at drive en succesfuld webshop – det er MEGA svært!

Går du med drømmen om at åbne din egen webbutik, så får du i denne serie af blogindlæg 10 konkrete tips til en bedre start:

  1. Kom godt i gang: afgør om der er et marked.
  2. Kom godt i gang: analyser din målgruppe.
  3. Kom godt i gang: få de rigtige systemer.
  4. Bliv synlig: lær on-site og off-site SEO.
  5. Bliv synlig: AdWords og reklame.
  6. Bliv synlig: offline markedsføring.
  7. Øg konverteringsraten: skab call-to-action.
  8. Øg konverteringsraten: intelligent navigering og ingen rodebutik.
  9. Øg konverteringsraten: lav et simpelt check-out-flow.
  10. Bliv bedre: analyser din webshop.

Tip 1 – kom godt i gang: afgør om der er et marked

Du er ivrig efter at skabe forretning, du har fundet et produkt med god avance, du vil bare i gang! Have din egen webshop.

Stop, holdt, slap af… ta’ en dyb indånding 🙂

Det første du bør gøre, inden du går videre med din gode ide er at finde ud af, om der er et marked for den webshop, du har tænkt dig at lave.

Er der et marked, hvordan er konkurrencen så? Og er du klar til at tage kampen op?

  1. Find ud af, om der er et marked – og i så fald hvor stort det er.
    1. Brug værktøjer som Danmarks Statistik og Google Trends til at finde informationer om markedets størrelse, søgevolumen mm.
  2. Undersøg konkurrencen på markedet – foretag nogle realistiske google-søgninger, som en kunde ville gøre det.
    1. Finder du nemt en masse konkurrenter, er konkurrencen om de øverste pladser på google muligvis hård.
    2. Kører mange konkurrenter med AdWords på de søgninger, du laver, vidner det om et marked, hvor man kæmper om pladserne.
    3. Er de organiske hits relevante og leder dig direkte til det samme eller lignende produkt, som du vil sælge, er markedet højst sandsynlig vant til at tænke i SEO.
    4. Sammenlign markedets størrelse med antal konkurrenter og afgør, om du tror på, at der er plads til endnu en spiller.
  3. Undersøg dine konkurrenter.
    1. Er markedet prisfølsomt? Så skal du være parat til at slå dine konkurrenters priser (eller matche dem).
    2. Er markedet ikke prisfølsomt? Så skal du kunne leve op til konkurrenterne kundeservice (eller være bedre).
    3. Virker konkurrenterne store og etablerede? Så skal du være klar til en lang og sej kamp mod konkurrenter med store markedsføringsbudgetter.

Som udgangspunkt gælder det om at finde et marked, hvor både indgangsbarriere og konkurrence er lav – hvilket ofte er nichemarkeder.

Drømmer du om at have din egen webshop med IT-udstyr, så skal du være klar til at kæmpe mod giganter som Getmore.dk og SHG-data.

Drømmer du derimod om at have en kortere vej til succes, så skulle du måske til at sælge fodsåler af økologisk gummi – eller Afrikansk Kilimanjaro-the (forudsat at der er et marked for det).

Følg med

Få en mail, når næste tip udkommer – det kommer til at handle om din nye målgruppe! Hvis du ikke kender den, får du nemlig svært ved at sælge til den.

Har du ikke allerede gjort det, så skriv din mail herunder og tilmeld dig bloggen:

Husk også at følg mig på Twitter!

3 replies
  1. Morten
    Morten says:

    Det bliver vildt spændende at følge, og måske der er et par råd, som man lige kan nappe og benytte selv ;D
    Din blog er i hvertfald tilføjet favoritterne!

  2. omar
    omar says:

    nu har jeg jo læst toéren til at starte med så… det var lidt af et tamt indlæg, men som en start så har det sikkert været ok. lad os håbe at 3éren er det bedre, som 2éren var en 1éren 🙂

    Mvh Omar

Kommentarer er lukkede.