Blog
Her skriver Martin Tychsen om synlighed, markedsføring og en lille smule andet...

I dette indlæg giver jeg tip nr. 2 ud af 10 konkrete tips til en øget konverteringsrate.

Denne gang handler det om målgruppen. Hvis du ikke kender den, mister du muligvis potentiel omsætning!

Har du ikke har læst tip nr. 1, så skynd dig at gøre det her.

Tip 2 – kom godt i gang: analyser din målgruppe

Vi lærte forrige gang, hvordan man vurderer, om der er et marked for det, man ønsker at sælge. Er der dette, hvad så?

Du bevæger dig nu ind på ukendt grund (jo mindre du har arbejdet i branchen før) og skal til at finde ud af, hvem du primært kommer til at sælge til. Hvis du ikke præcist ved, hvem du sælger til, så er der en stor risiko for, at din nye webshop – og markedsføringen hertil – slår fejl.

Find ud af, hvem din primære målgruppe og arketype er

Dem der vil sælge til alle, sælger til ingen. Derfor er det en god ide at finde ud af, hvem du primært vil sælge til.

Det kan være meget svært at se, hvor meget valget af målgruppe og arketype egentlig betyder for ens webshop. Jeg giver derfor to eksempler på, hvad det har betydet for mine egne webshops.

Eksempel nr. 1

Et godt eksempel på en webshop, der umiddelbart bevæger sig på et niche-marked, er StudyShop.dk.

Webshoppen sælger udelukkende lommeregnere, altså en meget specifik ting på et relativt lille marked.

Jeg har i tabellen herunder prøvet at give nogle eksempler på, hvem der reelt set bruger en lommeregner som en fast del af sit daglige virke:

Butik Potentielle målgrupper Udvalgt målgruppe Arketype
StudyShop.dk Ingeniører
Bankfuldmægtige
Professorer
Studerende
Tømrer
Underviserer
Laboratoriefolk
Matematikere
Butiksassistenter…
Studerende Michael
Lige startet i gymnasiet
17 år
Singel
Kører på cykel
Bor i Århus
Mangler altid penge
Arbejder i Fakta
Elsker fester

Som det fremgår, er der en hel del potentielle målgrupper (sikkert mange flere end jeg har listet op), men alligevel er shoppen kun målrettet de studerende – og helt præcist arketypen Michael, 17 år.

Valget af primær målgruppe og arketype har sidenhen haft stor indflydelse på en lang række faktorer – her lister jeg kun et lille udsnit:

  • Webshoppens grafiske udseende (friske farver, ingen dikkedarer)
  • Webshoppens tekster (ingen lange salgstaler, det gider de unge ikke læse)
  • Simpelt slogan, de Michael kan relatere til: “Vi ved, hvordan det er at være på SU!”
  • Alt offline markedsføring er skåret væk (de unge søger på nettet, når de vil finde information)
  • De unge vil gøre alt, for at spare en krone – derfor er prisen et salgsparameter i den online markedføring

Eksempel nr. 2

Lad os nu lave samme øvelse med Trendmind.dk, som sælger brugskunst til et helt andet marked:

Butik Potentielle målgrupper Udvalgt målgruppe Arketype
Trendmind.dk Kærestepar
Unge piger
Midaldrende kvinder
Gamle damer
Unge fyrer
Midaldrende mænd
Gamle herrer
De rige
Arbejderklassen…
Midaldrende kvinder Charlotte
Projektleder i en større virksomhed
39 år
Gift med Michael, 43 år, IT-chef
2-3 børn på 3-11 år
Karrierekvinde
Stresset og hurtig hverdag
Kører i Peugeot 308 sw
Bor i Odense M eller C
Tjener ca. 450.000 om året
Bymenneske

Læg nu mærke til, hvordan valget af målgruppe og arketype påvirker dette udsnit af punkter i stik modsat retning af forrige eksempel:

  • Webshoppens grafiske udseende (klassisk og minimalistisk)
  • Webshoppens tekster (skrevet i et sprog, og med fokus på detaljer, Charlotte vil finde behageligt)
  • Charlotte er ikke vokset op med internettet, og sætter pris på en tryg handel (2 års garanti, 60 dages returret og telefon åben til kl 20:30)
  • Diverse offline markedsføring prioriteres (omend ikke højt) – herunder flyers og omtale i relevante dagblade og magasiner
  • Pris er ikke et parameter
  • Gode produktbilleder har høj prioritet

Det du mister er mindre, end det du vinder

Det at målrette sin forretning mod en specifik målgruppe, vil altid være en fordel. Tanken om, at man mister andre potentielle kunder er reel nok, men kampen for at være den foretrukne leverandør for alle segmenter er simpelthen for hård.

Dog er der ingen grund til at afskære de sekundære målgrupper i at handle i din shop, såfremt det ikke ødelægger noget for din primære målgruppe.

Ønsker du at lære mere om målgrupper og arketyper, kan jeg anbefale at du følger Benjamin Gundgaard fra CustomerSenseTwitter. Han er den person jeg kender, som ved mest om målgrupper og arketyper.

Få hjemmebanefordel

Det er altid en fordel selv at være en del af målgruppen. Det gør det meget nemmere at forstå den, samt at skildre den rigtige arketype.

Er du ikke selv en del af målgruppen, kan det være en god ide at finde en partner eller mentor, som er. Det gør alting meget nemmere.

Følg med

Glæd dig til de næste mange afsnit, hvor jeg blandt andet får besøg af SEO-eksperten Frank Hellerup Madsen og konverterings-freaken Morten Vadskær.

Få en mail, når næste tip udkommer – det kommer til at handle om webshop-systemer – og at finde det, der passer til netop dig og din forretnings behov!

Har du ikke allerede gjort det, så skriv din mail herunder og tilmeld dig bloggen:

Husk også at følg mig på Twitter!

6 kommentarer

06. October 2010 kl. 19:28

Rigtig fede tips. Arbejder personligt med selve oversættelsen af webshops, så har tit kontakt til deres koncept, design og markedsføring. Fede hints!

Dbh


07. October 2010 kl. 11:04

Inspirerende indlæg! Nogle rigtig nyttige råd, der uden tvivl kan hjælpe enhver ejer af webshops med markedsføringen af dem. Keep it up!


07. October 2010 kl. 19:58

Fedt skrevet glæder mig til at se de resterende tip :-)

Mvh Omar


11. November 2011 kl. 13:32

Simpelt og fedt skrevet, jeg vil med min nye viden igen prøve at kortlægge min målgruppe og arbejde imod den .


20. August 2012 kl. 09:27

Fint eksempel med brugen af arketyper. Det er godt til at ændre en stor ukendt masse til rigtige personer med specifikke behov.


20. August 2012 kl. 09:32

Jeg mener også man kalder det personas.