10 konkrete tips til en succesfuld webshop – del 3: få de rigtige systemer

I dette indlæg giver jeg tip nr. 3 ud af 10 konkrete tips til en øget konverteringsrate.

Denne gang handler det om at vælge det webshop-system, der passer bedst til dig og din forretning. Vogt dig for popsmarte sælgere – her prøver jeg at give dig et lille overblik over junglen af webshop-systemer – og jeg prøver virkelig at være objektiv 🙂

Tip 3 – kom godt i gang: få de rigtige systemer

I første del fik vi styr på markedet og dets størrelse. I anden del fik vi styr på målgruppen og arketyperne. Nu er det blevet tid til at finde ud af, hvilket IT-system, der skal drive din nye webshop.

Det er svært at finde ud af, hvilket IT-system man skal bruge. Spørg 10 forskellige webbureauer, og du får 10 forskellige svar.

Find dine behov

Inden du kontakter nogen, bør du først finde ud af, hvad du egentlig vil med din webshop.

I mine øjne er den rigtige tilgang, at du ud fra dine behov finder 1-2 systemer/løsninger. Dernæst kan du finde eksperter indenfor disse og efterfølgende konsultere dem.

Har du høj teknisk indsigt og kan programmere, kan det måske virke fristende at kode dit eget system op fra bunden. Med de gratis open source løsninger der findes i dag, er dette helt sikkert ikke den bedste måde, at bruge din dyrebare tid på.

Men hvad skal du spørge om? Find dine behov – hvis du ikke ved, hvad du er ude efter, er det alt for nemt at blive snydt.

  • List alle de funktioner op, du forventer dit nye system skal kunne – altså “need to have”. Det kunne fx være:
    • Mulighed for fakturaudskrivning direkte i shop-systemet.
    • Lagerstyring.
    • Etc…
  • List de funktioner op, der er “nice to have” men ikke “need to have”.
  • Husk specielle funktioner. F.eks. at systemet skal kunne arbejde sammen med økonomi-systemer som Economics og C5 eller ERP-systemer som SAP og Dynamics. Skal shoppen være på flere sprog nu eller i fremtiden?
  • Har du allerede fastlagt din logistikpartner, så forhør dig, hvilke system-grænseflader de tilbyder.
    • Leverer dit lagerhotel en speciel CSV-fil med lagerbeholdning?
    • Har din kurer-service en speciel API?
  • Listen er ikke udtømmende – tænk dig godt om. Konsulter evt. en uvildig ekspert.

Når du overvejer ovenstående er det naturligvis vigtigt, at du virkelig overvejer, hvad du har brug for.

Jeg ser meget ofte, at små nystartede virksomheder ønsker sig en hel masse af deres webshop-løsning og ikke formår at skære ind til benet. Resultatet er en investeringstung og højt kundetilpasset webshop, som i sidste ende kan være slutningen på det, der egentlig skulle være starten.

Start hellere med en billigere standard-løsning*. Når din webshop har bevist sit værd, kan du begynde at skære manuelle processer væk med lækre funktioner og tilpassede features.

*Her tænker jeg på funktionalitet, ikke design og usability.

Således er kravene specificeret, hvilket udvalg er der så?

Til at belyse dette, har jeg fået besøg af webshop-arkitekten Anders Rasmussen, som i dag driver Magento-huset Crius. Anders har tidligere udviklet sit eget webshop-system samt arbejdet med både hostede og open source løsninger på konsulentbasis.

Open source eller hosted software

E-handelssystemer kan overordnet opdeles i 2 grupper: hosted software og open sSource.

Hosted software er løsninger, hvor du som kunde betaler for brugsretten til et system, der fysisk ligger på producentens servere.

Open source er løsninger, hvor selve systemet (og dermed også brugsretten) er gratis, men du skal selv finde ud af, hvem der skal indstille systemet til dine behov (en konsulent) samt vælge en server (webhotel), hvorpå systemet skal køre.

Eksempler på Open Source:

Eksempler på Hosted Software:

Graden af tilpasning

Mulighed for tilpasning (både designmæssigt og funktionsmæssigt) er ikke altid den samme. Med en hosted løsning har du kun de funktioner og designmuligheder, som webshop-udbyderen tilbyder. Med en open source løsning er der fuld adgang til “maskinrummet”, hvilket betyder, at du kan hyre programmører og designere til at modificere, hvad du ønsker.

Til gengæld er det ofte hurtigere og lettere at komme i gang med en hosted løsning, helt uden behov for en udvikler eller designer (stort set plug-and-play).

Med en open source løsning kan du altid skifte de konsulenter ud, der har tilpasset systemet til dig, hvis du er utilfreds, hvor du med den hostede løsning er låst fast til leverandøren.

Ansvar og support

Med en hosted løsning er der altid ét sted du skal henvende dig, når noget ikke virker. Med en open source løsning er der som regel flere parter involveret (webshopudvikler, hostingfirma og producenten af systemet), og der kan derfor være arbejde forbundet med at finde de rigtige samarbejdspartnere.

Pris

Hostede løsninger er typisk billigere at komme i gang med, men til gengæld dyrere end open source i længden.

Hostede løsninger baserer sig typisk på abonnementsløsninger. Dertil kommer ofte et opstartsgebyr og evt. udgifter til designtilpasninger.

Til gengæld for de løbende udgifter er opdateringer af softwaren stort set altid inkluderet, ligesom ansvar for oppetid og backup ligger ved leverandøren (bemærk: backup kan være tillægsprodukt).

Hostede løsninger giver leverandøren fuld magt over, hvilke funktioner du kan få adgang til. Ved mange hostede løsninger skal du fx. betale ekstra (på månedlig basis) for relativt basale funktioner så som: flere administratorer, flere sprog og valuta, import/eksport-funktioner, flere CMS-sider, statistik osv. Dette er funktioner, der altid er gratis i en open source løsning.

Med en open source løsning er der ingen løbende udgifter. Du betaler en webshopudvikler et engangsbeløb for at designe og kode din webshop ud fra dine krav og ønsker. Til gengæld skal du selv betale for hosting.

For en uvidenskabelig økonomisk sammenligning af et open source system og en hosted løsning, se evt. Magento vs. DanDomain.

Anders Rasmussen
Webshop-udvikler

Mit bud

Jeg har arbejdet med flere forskellige webshop-systemer igennem årene, og kan generelt anbefale open source systemer pga. deres fleksibilitet og lave driftsomkostninger (ingen månedlige gebyrer). Hvis jeg skal pege på et par specifikke systemer, må valget falde på Magento eller Joomla/Virtuemart.

Er du meget ny indenfor IT (og usikker på dit koncept), kan en hosted løsning måske være den bedste løsning nu og her. Det er hurtigt , billigt og nemt at komme igang – og næsten lige så nemt at lukke ned igen. Du kan dog opleve at løbe ind i begrænsninger eller urimelige merpriser – samt en smule bøvl, den dag du vil konvertere til en open source løsning.

Følg med

Glæd dig til de næste mange afsnit, hvor jeg bl.a. får besøg af konverterings-freaken Morten Vadskær.

Næste gang er det dog søgemaskine-eksperten Frank Hellerup Madsen der kigger fordi. Få en mail når næste tip udkommer, hvor  vi vil fortælle, hvordan du gør din nye webshop synlig overfor dine potentielle kunder.

Har du ikke allerede gjort det, så skriv din mail herunder og tilmeld dig bloggen:

Husk også at følg mig på Twitter!

13 replies
  1. Ronni K. G. Christiansen
    Ronni K. G. Christiansen says:

    Og ps. Open Source handler ikke om pris / gratis men om friheden til at kunne ændre kildekoden, flytte den hvorhen man vil osv. – Magento Enterprice koster f.eks. $12.500 USD om året i licens ligesom redSHOP Pro abn. koster 259 Euro om året.

  2. Rune Jensen
    Rune Jensen says:

    Lækkert indlæg, der uden tvivl kommer mange nystartende webshopejere til gavn.

    Lad mig også understrege vigtigheden af at løsningen skal kunne arbejde med E-conomic eller andre økonomistyringssystemer. Selvom det virker unødvendigt at få sig et online bogføringsprogram i starten, bliver man højst sandsynligt glad for at have muligheden senere, når ens webshop begynder at modtager mange ordrer dagligt – hvilket den jo vil få, for hvorfor driver man den ellers?

    Glæder mig til at læse de kommende indlæg!

  3. Niels Henriksen
    Niels Henriksen says:

    God artikel, men du springer let hen over hvilke probelmer der kan være ved at skifte fra hostet til open-source.

  4. Martin Tychsen
    Martin Tychsen says:

    @Ronnie Hej Ronnie – der er mange systemer der ikke er nævnt både under hosted og open source. Det er blot eksempler. Hvad angår mine egne anbefalinger, kan jeg af gode grunde kun anbefale systemer, jeg selv har kørt med.

    Hvad angår Magento har jeg endnu ikke set en opgave, der ikke kunne løses på den gratis Magento Community-version.

    Jeg leder stadig efter argumenter for at spilde penge på Professional og Enterprise-versionerne, så længe man ikke er en billion-dollar-business og kan tillade sig at klatte sine penge væk på ligegyldigheder som “Warranty”, “Indemnification” og “Complete end-to-end product support via world-class Service Level Ageements (SLA)”…

    Jeg kan da godt se, at hvis man har et dagligt ordreflow på millioner af kroner, så er garanti og erstatningsansvar for nedbrud måske klogt nok at have… men ellers er hosting-leveradørens daglige/timelige backup jo så rigeligt…

    @Niels Ja, artikel-serien består af relativt korte indlæg, for læsbarheden skyld. Den skaber stof til mange dybdegående indlæg fremover… men det er en helt anden snak.

  5. Ronni K. G. Christiansen
    Ronni K. G. Christiansen says:

    Hvis du ikke kan se feature forskelle i de alm. og pro versionerne så har du vist ikke gravet dybt nok 😉

    Derudover så er der en række forhold i artiklen (særligt i delen fra Anders) som er faktuelt forkerte.

    Open Source kan sagtens være hosted, Open Source kan sagtens koste penge, Open Source kan sagtens have løbende omkostninger osv.

    Skelet står mellem Open og Closed source – ikke mellem betaling og ikke betaling.

    Hvis man er “gør det selv” så kan man få en løsning der matcher både på Closed og Open source, det samme kan man som mellembruger eller som ekspert – så skelene er altså et andet sted end det er beskrevet.

    Jeg ville personligt slet ikke anbefale Virtuemart længere fordi systemet er døende og det meste af kerne udviklingsholdet er stået af nu (på vej i samme retning som OsCommerce som jeg heller aldrig ville anbefale) så hvis man gerne vil have den integrerede løsning med website og webshop i et med rigtigt mange muligheder så ville jeg helt klart hoppe på redSHOP i stedet 🙂

    I Oktober månedes nummer af Joomla Community Magazine kan man læse et review af VM vs. Tienda vs. redSHOP samt hører et 45 minutters podcast med os udviklere bag.

    http://magazine.joomla.org/issues/Issue-Oct-2010/item/240-ecommerce-for-joomla-part-one

  6. kim karlsen
    kim karlsen says:

    Fint nok med de forskellige shopløsninger,men man kan jo også komme i klemme hos selv store udbydere.
    Vi havde købt og fået lavet en shop hos dandomain for over 100,000kr,for nogle år siden,og vi valgte dem,da vi mente de var de bedste og fik god omtale.
    Da vi så for et par dage siden ville have lavet en lille ændring i shoppen,fik vi den besked her.
    Vi yder ikke support eller udvikler ikke mere på den platform i valgte dengang.
    Heller ikke selvom vi ville betale for dette.
    Så nu skal vi igang med en helt ny shop,bare ikke hos dandomain,vi vælger helt klar en løsning hvor vi selv har adgang til kildekoderne,dette er vigtigt,har vi bitter måtte erfare.

    • Martin Tychsen
      Martin Tychsen says:

      Hej Kim – I min gennemgang har jeg forholdt mig objektivt til de forskellige løsninger.

      Men jeg synes din pointe er værd at tage med – og personligt (og subjektivt) har jeg aldrig haft et godt øje til de hostede løsninger. Så har man ligesom ikke fat i den lange ende…

      Jeg håber I finder en af de open source-baserede løsninger tilstrækkelige – jeg selv bruger Magento – og er indtil videre meget glad for det.

Kommentarer er lukkede.