Blog
Her skriver Martin Tychsen om synlighed, markedsføring og en lille smule andet...

I dette indlæg giver jeg tip nr. 4b ud af 10 konkrete tips til en øget konverteringsrate.

Det handler igen om søgemaskineoptimering (SEO) – denne gang, hvad du kan gøre “offsite”.

Tip 4b – offsite søgemaskineoptimering (SEO)

I første del af tip 4 fik vi styr på onsite SEO. Nu er det tid til at se lidt nærmere på offsite SEO.

Som hovedregel kan SEO deles op i to hovedområder: onsite SEO og offsite SEO. En forklaring på disse begreber fik vi i afsnit 4a.

Jeg vil nu byde søgemaskineeksperten Frank Hellerup Madsen velkommen endnu engang. Han vil tale lidt om offsite SEO i dette afsnit:

Links skal der til

Hvis man vil have sin webshop til tops i Googles søgeresultater, er det ikke nok at have styr på sin onsite SEO, som beskrevet i tip 4a.

Links er så væsentlig del af Googles algoritmer, der bestemmer placeringerne, at man bliver nødt til at arbejde med at skaffe links til sin webshop. I hvert fald hvis man sælger varer i en branche, hvor der er konkurrence online. Arbejder man i en niche, hvor der ingen eller ganske få konkurrenter findes, kan man måske undvære.

Hvordan får man så links?

Der findes et væld af ressourcer online om, hvordan man kan arbejde med linkbuilding, som det kaldes i fagsprog. Her vil jeg fokusere lidt på din situation som nystartet webshopejer og komme med nogle bud på, hvad du selv kan gøre.

Gennemgå dine egne online ressourcer

Har du i forvejen en tilstedeværelse på nettet, så gennemgå den slavisk for at finde ud af, hvordan du bedst kan vride nogle links ud af det. Har du en gammel hyggeblog om dine kaniner, så sørg for at få indsat et passende link til din nye webshop fra bloggen. Er du aktiv på debatfora, hvor man må linke i sin footer i indlæg eller fra sin profil, så få indsat et link til din webshop.

Udnyt dit netværk og dine samarbejdspartnere

Når du er færdig med at vride værdi ud af dine egne ressourcer, så tag skridtet videre til venner, bekendte, samarbejdspartnere, leverandører m.m.

Tig og plag venner og bekendte med blogs og hjemmesider og hør dem, om de ikke kan finde et passende sted at linke til dig. Sørg for at blive oprettet på dine leverandørers forhandlerlister, hvis de har sådanne – og med et aktivt link. Har de ikke sådan en liste, så plag dem om at få oprettet en. Spørg din webdesigner, om han ikke vil have en udtalelse fra dig til referencesiden (naturligvis mod et link tilbage).

Få en blog

En blog er altså et fantastisk værktøj til at tiltrække links og gøre opmærksom på sig selv. Hvordan man bedst bruger en blog i forbindelse med en webshop, kan der skrives hele bøger om. Men i få sætninger:

  • Sørg for at skrive nogle gode indlæg og ikke kun reklameindlæg.
  • Link til andre relevante sider på nettet også og ikke kun din egen webshop.
  • Prøv at promovere dine gode blogindlæg ude i den store verden (Facebook, Twitter, Anyhed, medierne m.m.) – men kun de gode indlæg, som virkelig har noget kvalitet.

Vær aktiv udadtil

Du kan tilbyde at skrive gæsteindlæg/kronikker/debatoplæg m.m. for andre websites, der handler om relevante emner for din webshop.

Er du så uheldig at være i en niche, hvor der ikke findes blogs (f.eks. er der forbløffende få blogs m.m. om kloakudstyr), så skal du tænke lidt mere kreativt og prøve at vinkle dine eksterne skriverier mere på f.eks. dine erfaringer som webshopejer.

Når din shop kommer i gang, bør du engang imellem kigge lidt på dine salgsdata. Her kan måske ligge noget sjov data, der kan bruges til pressemeddelelser eller blogindlæg, som efterfølgende kan bruges til at skaffe omtale og links til din shop.

Eksempelvis ”Stort salg af lystyachts online på trods af finanskrisen” eller ”Danskerne vil helst have røde hundeskåle. Blå er yt”. Vinklet rigtigt kan man godt få presseomtale m.m. ud af den slags ”nyheder”.

Gå efter kvaliteten

Det er altid at foretrække at gå efter relevante links fra kvalitetssider, når man skal linkbuilde. Det kan man ikke påstå, at alle ovenstående vil være.

Et blogroll-link fra din mosters blomsterblog vil ikke rykke ret meget i sig selv. Men det tæller, og tag du det bare med. Men pas på med at bruge for meget tid på at linkbuilde på områder, hvor det ikke batter for meget.

Eksempelvis er linkkataloger et område, hvor en webshopejer hurtigt kan spilde en masse tid. Der findes rigtigt mange linkkataloger, som ikke bidrager med noget som helst, fordi de ikke har nogen værdi i Googles øjne. Så vær varsom med tidsforbruget på linkkataloger – og lad være med at lade dem udgøre en væsentlig del af din linkstrategi.

Frank Hellerup Madsen
densynligemand.dk

Køb dig til toppen

At optimere sin hjemmeside til søgemaskinerne (i særdeleshed Google), er dog ikke eneste måde at få trafik og salg på – man kan købe sig til reklameplads på Googles søgemaskine (kaldet AdWords – behandles i tip nr. 5) , samt købe sig adgang til diverse prissammenligningssider og produktsøgemaskiner. Her er et udpluk af dem:

Hvorvidt disse tjenester virker, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg aldrig selv har prøvet dem.

Tør man prøve, kan man jo med et begrænset budget prøve dem af, og se om investeringen tjener sig hjem.

Er man billig indenfor IT-udstyr, kan det dog være en rigtig god ide at være på bla. EDBpriser.dk, som er en prisportal, der har specialiseret sig IT. Konkurrencen på søgemaskinerne kan være alt for stor på disse produkter.

Følg med

Glæd dig til de næste mange afsnit, hvor jeg bl.a. får besøg af konverterings-freaken Morten Vadskær.

Næste gang kommer det til at handle om AdWords og reklame. Få en mail når næste tip udkommer.

Har du ikke allerede gjort det, så skriv din mail herunder og tilmeld dig bloggen:

Husk også at følg mig på Twitter!

8 kommentarer

08. February 2011 kl. 21:33

[...] This post was mentioned on Twitter by vadskaer, Frank H. Madsen. Frank H. Madsen said: Apropos vores webshopkursus (http://bit.ly/hny5qa) har jeg gæsteblogget om linkbuilding for webshops http://bit.ly/hTBXKX [...]


08. February 2011 kl. 21:53

Jeg gentager lige min tak for spaltepladsen. Mest, så jeg kan få mail ved evt. kommentarer med spørgsmål, så folk kan få svar – og jeg skal nok holde mig fra mere reklame for vores webshoparrangement :)

Men sidder du derude med kommentarer og spørgsmål, så skyd bare løs.

Keld

09. February 2011 kl. 19:40

Hej, jeg har lige nogle spørgsmål. I artiklen nævner du ikke meget om linkbuilding igennem linkkataloger, det lyder nærmest somom du helt fraråder det, men hvad gør man så hvis man er inden for en niche og derfor ikke kan finde nogle relevante blogs at linke til? Man kan måske også sige at offsite SEO bliver overflødig, fordi det netop er en niche?

Har jeg forstået det korrekt, hvis du fraråder linkbuilding igennem linkkataloger, og derfor råder til linkbuilding gennem blogs, hjemmesider osv.?

Hvis du alligevel råder til linkbuilding igennem linkkataloger, hvad er så nogle gode linkkataloger man kan bruge? Eller er det afhængig af branche osv.?

Håber spørgsmålene giver mening, da jeg er forholdsvis ny inden for SEO. På forhånd tak.
Mvh Keld.


09. February 2011 kl. 21:09

Hej Keld,
Jeg er meget varsom med at råde folk til at bruge linkkataloger, fordi effekten af dem er meget begrænset. (Og på et tidspunkt var der lidt for mange mennesker, der havde fået opfattelsen af, at linkbuilding bare handlede om linkkataloger).
Hvis du vil bruge linkkataloger, så er det bedste, hvis du kan finde nogen, der kun omhandler din branche. Derefter kan du prøve at kigge lidt på nogle af de generelle kataloger. Der var nogle få, der tilsyneladende slap uskadt igennem Googles oprydning for nylig.
Kig evt. lidt på Jacob Worsøes liste over kataloger for at få en idé til, hvor du kan overveje at tilmelde dig:
http://www.jacobworsoe.dk/undgaa-at-spilde-din-tid-paa-doede-linkkataloger-24.html


14. February 2011 kl. 10:58

Hej Frank og Martin

Godt og skarpt indlæg igen. Jeg har et spørgsmål: Hvad med artikeldatabaser? I modsætning til linkkataloger kan artikeldatabaser – i hvert fald de seriøse af dem – vel godt have en eller anden reel informationsværdi. Vil I anbefale at man bruger dem? Og i givet fald hvilke?

Venligst

Rasmus


14. February 2011 kl. 11:17

Artikeldatabaser kan helt klart godt have en effekt – hvilket vel er en af grundene til, at Google relativt hurtigt greb ind overfor væksten i database-sider og smed en del af dem ud af indekset.
Så der vil jeg anbefale, at du bruger dem, der ikke er blevet smidt ud – og kun gør det, hvis du kan lade være med at fælde en tåre, når/hvis Google tager en anden runde oprydning i artikeldatabaserne. Forvent altså, at det kun er et midlertidigt boost, med mindre ejeren af databasen har fundet på et koncept, der virker mindre “Få et SEO-link her”-agtigt end de tidligere artikeldatabaser.


14. February 2011 kl. 11:24

Det var søreme et hurtigt – og godt svar! Mange tak for det. Jeg konkluderer, at man skal se sig godt for, før man bruger timer på velskrevne artikler til databaserne – og at værdien måske kun er midlertidig.


14. February 2011 kl. 11:30

Man kan sige meget godt om mail-notifikation ved kommentarer. :)
Og ja, din konklusion er helt rigtig. Se dig for, tjek om databasens nyere indlæg er optaget i Google og indstil dig på, at effekten meget vel kan være midlertidig.